Inici » Que fer? » Rutes Senderistes

Rutes Senderistes Santa Magdalena de Polpís

Ruta 1: ruta històrica de Sta. Magdalena

RUTA1

Sens dubte, una de les rutes senderistes més interessants, que disposa Santa Magdalena és la ruta al Castell de Polpis, ja que inclou no sols flora i fauna sinó que en ella, podem traslladar-nos al passat per a conéixer una de les joies de la localitat, el seu castell. Comencem la ruta en l’església de la localitat dirigint-nos cap al cementeri, una vegada passat creuarem el pont de l’autopista i ens dirigirem cap a la senda situada a escassos metres en direcció esquerra. Deixarem arrere uns camps de cultius de secà i ens endinsarem en el barranc on podrem divisar el castell, localitzat de manera estratègica en la part alta del tossal. De camí, trobarem dos forns de calç, estructures de forma cilíndrica disenyades per a l’extracció de calç, molt utilitzades antigament ja que les entranyes de la Serra d’Irta són de pedra calcària. Trobarem al seu torn una inusual i frondosa vegetació, això és a causa de l’orografia del vall. En ell, trobarem plantes rèptils com l’hedra o la sarsa, plantes aromàtiques, pins, ciprers, llentiscles, estepes, la coroneta de frare, sent la primavera la seua època de màxim esplendor o el margalló, l’única palmera d’origen europeu. Continuarem per la senda fins a arribar al majestuós castell de Polpis, situat a 431 metres d’altitud, obtenint des d’allí unes magnífiques panoràmiques de Santa Magdalena i alrededors. En el castell en ruïnes, podrem observar l’aljub, la torre de l’homenatge així com diferents muralles que han resistit al llarg dels segles. Una vegada visitat el castell iniciarem el descens seguint la mateixa senda de tornada al poble.

Ruta 2: Castell de Polpís, Ermita de Sant Antoni, Mas del Senyor i Mallada de la Rabosa

RUTA2

Començarem la ruta dirigint-nos al castell de Santa Magdalena de Polpis. Una vegada superat el castell, ens trobarem un dels punts més complicats de tota la serra degut a la seua pendent, la pujada cap a la “Mallada de la Rabosa”. Una vegada superat, en la bifurcació ens desviarem a l’esquerra en direcció a l’Ermita de Sant Antoni; de camí, podrem contemplar diferents abancalaments i construccions de pedra en sec així com unes espectaculars vistes de la Serra d’Irta, de les localitats properes i del mar. Arribarem a l’Ermita de Sant Antoni, que data del segle XV; i que presenta una antiga hostatgeria, estables i una plaça porticada amb un pou. Una vegada vista l’Ermita, baixarem uns metres fins trobar la senda a la nostra dreta que ens portarà fins el Mas del Senyor, masia anomenada així ja que va pertànyer a Jaume I després de la reconquesta de Peníscola en l’any 1233. Al seu costat, trobarem un xicotet oasis on, degut a la presència d’aigua durant la major part de l’any, oms i gran varietat  de plantes i arbusts como la menta, els juncs o els alborços viuen en harmonia junt amb una gran quantitat d’amfibis. Continuarem per la senda paral·lela al barranc de Malentrada en direcció a la Mallada de la rabosa on trobarem una pista amb una bifurcació, en ella podrem decidir entre desviar-nos cap a la dreta en direcció al Castell de Santa Magdalena i una vegada allí en direcció al punt d’inici o continuar la pista en sentit contrari per a descendir en direcció l’autopista, continuant pel camí paral·lel a l’autopista en direcció al poble.

Ruta 3: Castell de Polpís, Mas del Senyor, Font de Canes, Coll de la Palma i Mallada de la Rabosa

RUTA3

Començarem la ruta en direcció al Castell de Santa Magdalena, una vegada superat i arribat a la bifurcació de la pista, ens desviarem cap a la dreta en direcció a la “Mallada de la rabosa”. Una vegada allí, eixirem de la pista per a incorporar-nos a la senda en direcció al Mas del Senyor. De camí, i segons l’estació de l’any, ens delectarà el colorit rosaci dels brucs així com les aromes de timó, planta molt típica de la Serra. Arribem al Mas del Senyor, degut a la quantitat d’aigua que emana de les seues terres, trobem una vegetació diferent a la resta de la serra, podem localitzar menta o juncs situats en la contornada d’un bosquet d’oms. Ens dirigirem cap al “Pou del Moro”, on podrem divisar cabuts en les seues aigües. Un centenar de metres després trobarem el àrea recreativa “La caseta”, rèplica d’un refugi de pastors creada amb la tècnica de la pedra en sec. Seguirem per la pista fins arribar a “La Font de Canes”, on trobarem un pou i una xicoteta senda en direcció al “Coll de la Palma”. Iniciarem la pujada i ens delectarem per la frondositat de la senda i per les excepcionals panoràmiques. Al arrivar al “Coll de la Palma”, podrem divisar el pic Campanilles i el castell de Xivert. Prendrem la senda, en direcció a la Mallada de la Rabosa seguint la cresta de les diferents muntanyes fins trobar-nos amb la Mallada, on començarem a descendir cap a ella en zigzag. A l’arribar, ens toparem amb una pista amb una bifurcació, en ella, ens desviarem cap a la dreta en direcció al Castell de Santa Magdalena i una vegada allí en direcció al punt d’inici.

Ruta 4: ruta dels castells templers d´Irta

RUTA4

En esta ruta lineal, podrem observar dos importants fortaleses medievals, emplaçades en dos llocs privilegiats de la Serra d’Irta. Iniciarem la ruta en direcció al castell de Santa Magdalena de Polpis, castell alçat sobre una antiga alcassaba àrab i situat a 431 metres d’altura. Una vegada visitades las diferents estances, continuarem pujant la senda en direcció a la “Mallada de la Rabosa”. Allí, pujarem en zigzag fins a la cima i una vegada en ella, continuarem per la cresta de les diferents muntanyes, passarem pel “Coll de la Palma” i continuarem per la senda en direcció al castell de Xivert fins accedir a la pista que ens portarà, creuant diferents pinars, fins ell. Una vegada allí, podrem admirar esta fortificació d’origen àrab-templari, situada a 380 metres d’altura i de gran importància històrica en el seu temps ja que en ell van a arribar a habitar més de 300 persones. Des de les seues muralles, podrem observar tant el mar com la muntanya, on destaquen les illes Columbretes, d’origen volcànic i declarades Parc Natural en l’any 1988 i el Penyagolosa, declarat Parc Natural en l’any 2006 i que està considerada, amb els seus 1.813 m d’altura, com la muntanya més alta de la província de Castelló. En el seu voltant, trobem també un poblat ibèric. Una vegada visitada la fortalesa, baixarem en direcció a Alcalà de Xivert per una xicoteta senda replena de vegetació autòctona en la que destaquen els pins, el llentiscle, el romer o el timó.

Ruta 5: La ruta de la Mola

RUTA5

Iniciem la ruta en la plaça de l’Ajuntament en direcció a l’Ermita de Sant Vicent, travessant la Carretera General i passant pel baixador i la “bassa d´Albert”. Després de travessar el pinar del Maset, continuarem la ruta per “l’Assegador de la Cardanxa”, que antigament unia les poblacions de Santa Magdalena i Cervera del Maestre pel Mas de Xaudí. Continuarem junt a uns vells corrals construïts de forma circular, coneguts com “Barraquetes” i “La masada de la Cardanxa”. En este punt començarem una ascensió fins a arribar a  “l’Alt de la Mola”, vèrtex geodèsic nacional, que dividix els termes de Santa Magdalena i Cervera, on podem disfrutar d’unes fantàstiques vistes de la vessant oriental de la Serra d’Irta, incloent poblacions veïnes com Alcossebre, Cervera del Maestre, Càlig, Benicarló, Vinaròs, Alcanar o Sant Carles de la Ràpita. Tot seguit, iniciarem el descens des de la Mola fins a arribar a “El Single”, conectant allí amb el “Camí del Single” i passant junt al “Corral del general Royo”, que ens portarà de nou fins a l’ermita, deixant a la nostra esquerra dos de les edificacions més singulars de la població, la Torre de San Millán i la Masía de Torre Olvido. A continuació, seguirem per la carretera fins a arribar a la plaça de l’Ajuntament. De manera opcional, esta ruta pot iniciar-se des de l’ermita de Sant Vicent ja que té condicionada una zona d’aparcament. En eixe cas, el seu recorregut es veu reduït uns 3’5 Km.

Ruta 6 : barrancs del Saltet, Moles i Boixar

RUTA6

Ruta circular per la part nord del Parc Natural de la Serra d´Irta,  que recorre totalment els barrancs del Saltet i del Boixar i passa també pel barranc de Moles per a pujar als Alts de Vistahermosa. Podem estacionar el nostre vehicle, a Sta. Magdalena, en la via de servei de l’AP7 al costat d’un túnel que la travessa, entre els dos barrancs comentats i ens endinsem en el barranc del Saltet. La senda es fa estreta a mesura que es comença a ascendir, a causa de l’abundant vegetació de la zona, també cal anar amb compte perquè el terreny és relliscós. Les vistes del barranc són espectaculars amb pedres guardianes al capdamunt. Finalment arribem a l’encreuament amb la senda que ve dels Alts de Vistahermosa, on passarem a la volta, i seguim per l’esquerra. La ruta discorreix per la zona pujant i baixant constantment fins que en dos quilòmetres aproximadament arribem a un encreuament i ens desviem a la dreta per a baixar al barranc de Moles. El creuem i pugem a la recerca de la senda PR que ve de les urbanitzacions. En arribar a ella seguim per la dreta fins al corral de Badal on la senda es bifurca en dues, la de la dreta baixa pel barranc i la de l’esquerra puja cap a la Bassa Groga. Prenem la de l’esquerra i anem paral·lels al barranc de Moles, guanyant altura fins a arribar a la Lloma Grossa on ens trobem la senda principal de la PRV-194 que creua la serra d´Irta. La seguim per la dreta per a passar pels Alts de Vistahermosa i fent una xicoteta parada on es troba un Aljub i una caseta. Seguim la senda fins a trobar-nos amb un encreuament amb un pal indicatiu que ens marca el camí al barranc de Boixar i ens dirigim cap a ell. El camí ens portarà fins a la via de servei de l’autopista per una interessant senda i unes vistes formidables del barranc. En arribar al final només ens falten uns metres per a finalitzar la ruta al costat del túnel on havíem deixat el cotxe.